Gjør butikkfasaden unik!

Mange butikker har ikke en unik, inviterende eller brand-spesifikk fasade mot gata

Mange butikker har ikke en unik, inviterende eller brand-spesifikk fasade mot gata. Dette kan komme av at noen butikkeiere ikke er klar over hvor viktig en iøynefallende butikkfasade kan være for bedriften. En gjenganger er at fasaden er monoton og at den ikke skiller seg ut i bybildet. Kanskje sier den heller ingenting om hva som foregår bak fasaden? Butikkeiere burde være bevisste på at alt de gjør påvirker bedriften og at selv noe så grunnleggende som en fasade kan være svært sentralt. Dette er tross alt bedriftens ansikt utad!

Se her hvordan en unik butikkfasade endrer karakter her: https://youtu.be/LA8l1PaGRE8

Utnytt potensialet i vindusflaten!

Butikkfasadens vindusflater yter den åpenbare funksjonen å la potensielle kunder titte inn, «vindusshoppe» og bli nysgjerrige. Men hvordan kan du trekke de forbipasserende sin oppmerksomhet mot akkurat ditt vindu? Et verktøy du kan forsøke å benytte er å bruke vinduet til å kommunisere merkevareidentiteten din, og slik skape en visuell sammenheng mellom butikken og produktene du tilbyr. Forsøk å være kreativ når du gjør dette. Jo mer unik og iøynefallende fasaden er, jo mer sannsynlig er det at du vil vinne oppmerksomheten og skille deg ut fra konkurrentene.

Ulikt uttrykk dag og natt

Riktig belysning kan gi butikkfasaden en dramatisk effekt og gjøre den mer synlig og attraktiv, spesielt om kvelden eller på mørke dager. Her kan du vurdere å benytte spotlights, LED-strips eller en Smartfilm med en prosjektor bak. Sett utenifra forandres butikkens vindusflate til et lerret om du dekker det med en smartfilm, og retter en prosjektor mot det inne i butikken. Dette gir et uendelig antall muligheter for hva du vil vise frem. Bilder, videoer og annen grafikk kan på denne måten pryde fasaden både dag og natt. På denne måten kan du pirre nysgjerrigheten til forbipasserende på kveldstid nok til at de kommer tilbake i butikkens åpningstider.

Gjør endringer

Om din bedrifts lokaler er plassert på en slik måte at de samme menneskene passerer daglig, kan det være en ide å gjøre noen grep som fanger nok interesse til at de ønsker å ta en tur innom. Dette på tross av at de kanskje har vært innom flere ganger tidligere. En måte å gjøre dette på er ved å gjøre sesong- eller kolleksjonsbaserte endringer i utstillingen eller butikkfasaden. Om du har en Smartfilm på hele eller deler av butikkens vindusflate, tillater dette deg å kjapt endre fasadens uttrykk. En Smartfilm kan fungere både som et projektor-lerret og som en whiteboard. Her er det bare fantasien som setter begrensinger.

Kanskje illustreres høstkolleksjonen best med en liten filmsnutt som skal spille i vinduet? Eller passer det bedre for vinterkolleksjonen å uttrykke budskapet med tekst skrevet rett på glasset? Ved å endre utstillingen regelmessig kan du tiltrekke deg nye kunder og skape inntrykk av at butikken din alltid har noe nytt og spennende å tilby.

Kombiner praktiske og estetiske hensyn

På varme sommerdager kan solsteken gjøre butikklokaler slitsomme å oppholde seg i både for ansatte og kunder. Tradisjonell solskjerming, slik som persienner, har imidlertid den effekten at de ikke bare skjermer for blendene lys, men holder det helt ute og etterlater et mørkt butikklokale. Ved å installere en smartfilm på vinduet kan du ved ét klikk endre en transparent vindusflate til frostet glass. Smartfilmen reduserer UV-stråler og har en isolerende effekt, uten å stenge alt lys ute. Dette gjør at du slipper sjenerende sterkt lys, kan beholde en behagelig temperatur i lokalet, og samtidig ivareta estetiske hensyn.

Det er heller ikke alle dager man ønsker innsyn i butikklokalet. Varetelling og ombygging er for eksempel noe man ikke har behov for å vise til alle forbipasserende. Noen bedrifter ønsker kanskje også å begrense innsynet utenom åpningstidene for å beskytte verdier eller produkter. Med en Smartfilm lar dette seg kombinere med et kult og fleksibelt design ut mot gaten. Du kan altså enkelt benytte innsynsskjerming ved behov, uten å ødelegge image og din bedrifts unike identitet.


Author: Emilie Wikmann Timm

Date: 25.04.2023

Neste
Neste

3 måter å bruke veggen for å skape fremdrift i møtet